Dagens gjest: Historier er gull verdt

En god historie er gull verd for merkevaren, skriver dagens gjest Catherine Lemaréchal.
Historier og metaforer har det til felles at de treffer hjertet, de inspirerer og motiverer.

 

Vi ønsker at det vi formidler skal være minneverdig. En historie holder seg i tilhørernes bevissthet lenge etter at alt annet er glemt. Uansett om du bygger selskapets eller din egen merkevare gjør historier større inntrykk enn tall og fakta. Det kan du utnytte ved å bevisst bruke historier når du kommuniserer.

Har du noen gang tenkt på kraften i historier og metaforer? Historier og metaforer er «snarveier» i kommunikasjonen, og bygger bro til en raskere og dypere forståelse. Ordet «metafor» kommer fra gresk – metafora – og betyr ord eller uttrykk som brukes i overført eller billedlig betydning.

En god historie treffer hjertet

Når vi klarer å skape bilder eller filmer i lytternes hoder, treffer vi senteret i hjernen (det limbiske systemet) som styrer følelser, motivasjon og langtidsminnet. Det er der hvor beslutninger tas, og atferd dannes. Skal du få folk med deg er du avhengig av å treffe hjertet, i tillegg til hodet.

 En god historie danner fellesskap

Vi liker å bli underholdt med en god historie, vi blir revet med og husker budskapet lettere. Vi ønsker at det vi formidler skal være minneverdig. En historie holder seg i tilhørernes bevissthet lenge etter at alt annet er glemt. Er historien eller sammenligningen riktig god, blir den formidlet videre, og sprer seg som ild i tørt gress (en metafor som umiddelbart skaper et bilde i hodene våre).

Å fortelle og lytte til historier er et ritual som etablerer fellesskap. Vi har formidlet informasjon videre til nye generasjoner på denne måten siden tidenes morgen, da vi satt rundt leirbålet. Tenk bare på din egen reaksjon når noen begynner å fortelle en god historie. Du blir fokusert, forventningsfull og oppmerksom. En annen fordel med historier, er at de møter mindre motstand enn en påstand. Kledd i en historie, slipper budskapet lettere inn og påvirker oss ofte helt ubevisst.

Øv på å bruke historier for å bygge merkevaren din

Abraham Lincoln (1809–1865) praktiserte som advokat før han ble amerikansk president. Han var legendarisk for sine åpnings- og sluttprosedyrer. I rettssalen hadde han juryen i sin hule hånd, og det var ingen tilfeldighet. Han trente historiefortelling på den lokale kneipen sammen med vennene sine hver uke. Han vant ofte rettssakene sine, mye takket være at han tilegnet seg kunsten å spille på følelser, fengslet sitt publikum, og han fikk folk med seg.

Historier og metaforer har det til felles at de treffer hjertet, de inspirerer og motiverer. Bruk dem bevisst i din kommunikasjon, og tren på formidling. Du vil oppleve å bli lyttet til på en helt annen måte enn før.

Vil du vite mer? Jeg kan varmt anbefale Nancy Duartes video: How to tell a story (3 minutter).

http://www.youtube.com/watch?v=9JrRQ1oQWQk

 

Catherine Lemaréchal  – en av Norges fremste coacher – er fasilitator og nettverksleder.

Ticato.no