Setter farge på tilværelsen

– Først og fremt kan jeg det med farger, understreker kunstner Bente Tønnessen. En tur på Tjuvholmen eller Lysaker Brygge bekrefter at hun setter farge på det offentlige rom.

Kunstner Bente Tønnessen har jobbet med farger et langt liv. Hun er utdannet i Paris, først ved Statsakademiet Paris, og senere ved Cite International des Arts Paris. Hun ble refusert på Høstutstillingen 11 ganger før hun gang nr 12 ble antatt, hedret med stipend på 25 000 kroner og innkjøpt av Kulturrådet.

Merittlisten er lang og lenger enn lang. Tønnessen er innkjøpt både i inn- og utland, sågar av den franske stat, vært formann i Tegnerforbundet, har hatt en lang rekke separatutstillinger – sist i Galleri Grand i Arendal  og hennes kunst er å finne i HM Dronning Sonjas kunstsamling. Kunstnerforbundet  er en god kilde til informasjon.

12-20141013092110000000000

Det som kanskje ikke alle vet er at man ute i det offentlige rom – ja rett og slett der folk bor, jobber og ferdes – der kan man få del i Bente Tønnessens fargeunivers. For den fargeglade kunstneren jobber ikke bare på lerret – hun fargesetter både gamle og nye bygg i samarbeid med arkitekter. Og hun jobber også gjerne med interiør, både privat og offentig.

” En stram fargesymfoni der bildekunst og arkitektur smelter sammen. ” Slik karakteriserte journalist John Harbo i Aftenposten i oktober 2005 resultatet av samarbeidet mellom kunstner Bente Tønnessen og arkitekt Kari Nissen Brodtkorb på Lysaker Brygge, et prosjekt som  allerede året før hadde blitt hedret med Statens Byggeskikkpris.

Bente Tønnessen har rundet de 70, er i full vigør, og tar gjerne oppdrag, gjerne for arkitekter og byggherrer som ser verdien av å fargesette bygg, men også for private som tenker å pusse opp sine boliger. Glem Jotuns Lady fargekart. Bente blander alle fargene selv.

79-20141013092217000000000

– Kunstnere har ikke vært brukt i Norge, sier Bente Tønnessen: – I Mexico finner du landsbyer med fargesetting av bygg. I Paris er det også mye brukt. Norge er mye mer konservative. Men nå ser det ut som om farger er moderne igjen, sier hun fornøyd.

Leilighet og atelier er i ett, og det er nesten som å komme inn i et kunstgalleri. Egen kunst både på lerret og av glass, bilder av Ulf Valde Jensen som hun tidligere var gift med. Et bilde av Leonard Rickhard, som nylig mottok Anders Jahres kulturpris. En funkisstol, designet av Bentes far, og høyt, høyt under taket.

5-20141013092102000000000

Prosjektet på Tjuvholmen er et pionerarbeid. Det har ikke vært vanlig å bruke en billedkunstner til å farvesette et bygg. Bente Tønnessen forteller at hun fikk tre store hvite ark av arkitekten Kari Nissen Brodtkorb. Resultatet kan man nå se på Tjuvholmen. 

Dette skriver arkitekt Brodtkorb på sine nettsider: «Lille Stranden 3 er det høyeste hjørnebygget i det første kvartalet som ble bygget på Tjuvholmen. Huset fronter Olav Selvaags plass mot sydvest og har fasader langs Tjuvholmen Allé og Lille Stranden, samt mot innvendige gårdsrom. Kvartalet  har høy tetthet-  Kvaliteten på gårdsrommet er av  avgjørende betydning for kvartalets kvalitet som helhet.  Kvartalet trenger ”pustehull”, det vil si at sol og lys må trenge inn, samtidig som utsikt til omgivelsene må ivaretas. På tegnebordet fikk bygget arbeidstittelen ”complexus”, som kan oversettes til omfavnelse. To lameller møtes i en romlig komposisjon, en ”flette” som tilrettelegger for gjennomgående åpninger, portaler og terrasser.  Arkitektur oppstår i dialog med bevegelser,- vandringen i en sekvens av rom med ulike proporsjoner med variasjoner i lys, skygge, materialer og detaljer.  Vandringen blir en opplevelsesrik fortelling om stedet; -samtidig

68-20141013092203000000000som pendlingen mellom innside og utside på de ulike plan knytter byggets liv til Olav Selvaags plass. Omsluttende fasader har en representativ karaktér og vegger i snittflatene mot åpningens portaler og felles terrasser er av mer interiør karaktér.De omsluttende fasadene, (vegger som definerer kvartalets ytterflater), er dekomponert i ulike flater og sjikt med referanse til byggets volummessige oppbygging og komposisjon.  Fasadene er pusset og fargesatt i ulike valører knyttet til de ulike sjiktene.  ”Foret” i snittflatene er kledt med beiset brannimpregnert cedertre. Pussfasadene er fargesatt av billdekunstner Bente Tønnessen.

bente_1

– Vi bor så langt nord – vi er så konforme i Norge. I 50-årene gikk det ikke an å si morn på gaten. Nå ser alle like ut, i selvlysende anorakk og tights. Det er bra for oss å sette mer farge på tilværelsen, understreker Bente Tønnessen. I et portrett med Rie Bistrup i A-magasinet avslutter Rie slik: «Livet har lært henne at ros(er) ikke regner ned fra himmelen. Vil man ha flere roser må man plante flere rosenbusker. Og det gjør hun stadig. For sikkerhets skyld.» Nå – 18 år senere – gjør Bente Tønnessen fortsatt det!

Se mer av hennes fargeunivers på www.bentetonnessen.no