Vår gjest Kari Allum skriver videre om sitt unike prosjekt med masaikvinnene i Kenya – Basecamp Maasai Brand.
LEAVE A POSITIVE FOOTPRINT.
Dette er mottoet til Basecamp Explorer, og dette har de virkelig levd opp til i de 24 årene denne unike reiselivsbedriften har eksistert. I tillegg til å skape arbeidsplasser for masaier gjennom safariturisme i Kenya, driver de en imponerende rekke av bærekraftige prosjekter i lokalsamfunnet. Gjennom wild life conservancy-prosjekter, etablering av guiding schools, colleges, kultursenter, treplanting, brønnboring, waste management med mer, har de endret livene til masaiene, og bidratt til at denne kulturen kan ha en bærekraftig fremtid. For dette har de mottatt en rekke velfortjente nasjonale og internasjonale økoturisme- og miljøpriser.
Sentralt blant disse gode prosjektene står Basecamp Maasai Brand som ble etablert allerede i 2003. Dette fair trade-prosjektet sysselsetter i dag 160 masaikvinner, og gir en mulighet til et bedre liv for kvinnene og deres familier. Det har imidlertid vært en litt kronglete vei frem til dit prosjektet er i dag.
Frem til 2014 hadde prosjektet store utfordringer. Med tre fast ansatte; prosjektleder masaikvinnen Jemimah Sairowua, en assistent og Oscar (eneste hane i kurven) som sitter i rullestol og gjør all etterarbeid med skinn og produkter, var ikke salg og inntekter store nok for at prosjektet gikk rundt økonomisk. Siden min familie og jeg har en lang historie med Basecamp ble jeg spurt av vår gode venn og grunnlegger av Basecamp, Svein Wilhelmsen, om jeg kunne bidra med noe på design- og salgssiden, og også forbedrede rutiner internt.
Jeg har bakgrunn som siviløkonom med stor interesse for design, og startet med å lage mønster og fargekombinasjoner som er mer salgbare i vår del av verden. Masaikulturen er jo kjent for fargerike klær og smykker, og til å begynne med skjønte ikke kvinnene at noen ville bruke de nye mønstrene og duse fargene som nå skulle produseres.
Parallelt med dette var det mildt sagt behov for en gjennomgang av rutiner. Det første året tok en leveranse opptil 8 måneder, og det som kom var langt fra i overensstemmelse med hva som var bestilt, fakturaene stemte ikke på noe som helst plan, og kvaliteten var ikke alltid topp, med løse perler og ting som gikk opp i limingen. Vi fikk etter hvert rutinene på plass, og jeg fant ut at den lange leveringstiden var et resultat av at prosjektet ikke hadde likviditet til innkjøp av materialer etc. Jeg begynte da med å betale alle ordrer forskuddsvis og med tilbakemeldinger ble kvaliteten vesentlig forbedret.
Salget tok seg raskt opp, og i 2015 ble Karisa Maasai Brand etablert. Etter hvert ble nettbutikken www.karisa.no lansert, og distribusjon til butikker ble en ny milepæl. Produktutvikling skjer kontinuerlig og produktspekteret i dag spenner fra nydelige armbånd, smykker, belter til hundehalsbånd og spisebrikker, lykter etc til borddekorasjon, alt håndlaget av glassperler og skinn.
Jeg er så takknemlig for å være en del av dette unike prosjektet, og masaikvinnene forteller at takket være Karisa og Basecamp Maasai Brand er de nå i stand til å sende barna til skolen, ha bedre mat, boliger, kjøpe kyr og benytte seg av bedre helsetilbud for seg og sine. I tillegg har prosjektet bidratt til mer likestilling mellom kjønnene ved at kvinnene tjener egne penger, samtidig som de får et unikt kvinnenettverk ved å sammen med sine medsøstre «perler seg til en bedre fremtid».
Kari Allum