Lytt!

Det er en sjelden luksus å bli lyttet til med full oppmerksomhet, på en måte som gjør at du får lyst til å fortelle mer.Teknologien har nok mye av skylden for det.

 

Helt fra vi var barn har vi lært – og blitt oppfordret til – å snakke, men vi har ALDRI lært å lytte, og de fleste er skikkelig dårlige til det.

Legg merke til neste gang du hilser på noen du aldri har truffet før, de fleste er mer opptatt av å si sitt eget navn, enn å lytte til hva du sier. En venn av meg gjorde et eksperiment for mange år siden, og presenterte seg en hel kveld som «En bunt gulrøtter». INGEN reagerte!

Stephen Covey beskriver i sin bok «De syv gode vanene» noen tidløse prinsipper for selvledelse og samspill. Søk først å forstå, deretter å bli forstått», er den femte vanen. De fleste er mer opptatt av å få frem egne meninger enn å høre på hva andre har på hjertet. Veldig få lytter for å forstå, for å fange opp mulige nyanser som de selv ikke har tenkt på eller bare lytte fordi noen trenger å bli hørt. Her er et sitat fra boken:

Når jeg ber deg om å lytte, og du begynner å gi råd, har du ikke gjort det jeg ba deg om.
Når jeg ber deg lytte til meg, og du begynner å fortelle meg hvorfor jeg ikke bør føle slik, tramper du på følelsene mine.
Når jeg ber deg om å lytte, og du føler at du må gjøre noe for å løse problemet mitt, har du sviktet meg, selv om det kan høres merkelig ut.
Lytt! Alt jeg ber om er at du lytter, ikke at du sier eller gjør noe – bare hør på meg.
 – Ralph Roughton.

Innen coaching snakker vi om tre nivåer av lytting: Subjektiv, objektiv og global lytting.

Subjektiv lytting: Her er vår indre dialog aktiv. Det handler om deg og ditt, du har fokus på egen indre stemme, og det gjør at du ikke hører ordentlig etter.

Objektiv lytting: Her har du all oppmerksomhet rettet mot den som snakker, alt rundt er koblet ut. Du er oppmerksom på stemmeleiet, og hører mer enn bare ordene, du er oppmerksom som det som ligger under budskapene.

Global lytting: Du tar inn alt! Du er var på hva slags energier det er her. Hva er det usagte? Hvis du kommer inn i et rom hvor det er trykket stemning, merker du det med én gang. Du lytter til det som foregår rundt, det er som om du har antenner, og du tar inn det som foregår. Når du sier noe selv, er du var på hvordan vedkommende vil oppleve det.

Det er en sjelden luksus å bli lyttet til med full oppmerksomhet, på en måte som gjør at du får lyst til å fortelle mer. Teknologien har nok mye av skylden for det, da den griper mer og mer inn i hverdagen vår, og tar stadig større plass på bekostning av reelt nærvær. Men det er jo oss mennesker som er ansvarlige for hvordan vi benytter teknologien. Vi trenger alle å reflektere over hvordan den påvirker oss og vår kommunikasjon.

Neste gang du snakker med noen, det være seg via skjerm eller fysisk, vær bevisst på å lytte aktivt med hele deg, og legg merke til hvilken effekt det har på relasjonen.

Lytte til!
Catherine ;o)

Catherine Lemaréchal, Ticato as,  er brennende opptatt av muntlig kommunikasjon. Hun har spesialisert seg på kompetanseutvikling innen personlig kommunikasjon, budskapsutvikling, kommunikasjonstrening, én-til-én coaching, kommunikasjon mot grupper og interne prosesser (bygge selskapets merkevare gjennom de ansatte), samt programmer innen tidsstyring og personlig effektivitet. Dette er innsikt nr. 42.