Slutt å kaste gélé på folk

GJEST Catherine Lemaréchal. Sitatet til den franske forfatteren Voltaire ”Hemmeligheten ved å kjede folk, er å fortelle alt» var sant på 1700-tallet, og det er enda mer relevant i dag. Vi har hørt det før: ”Less is more”….

….men hvor ofte tar vi det innover oss, og former vår kommunikasjon deretter?

Lær deg kunsten å spisse budskapet ditt, og sørge for at det sitter. Det innebærer å velge bort. Noe må gå på offerbålet, for at det som står igjen skal være tydelig og relevant for målgruppen du kommuniserer med.

jellyBoken ”The Jelly Effect” fanget min interesse for flere år siden, både fordi tittelen var annerledes, og fordi innholdet illustrerer en utfordring jeg stadig møter: For mye informasjon! Dette er en av de beste bøkene jeg har lest om kommunikasjon, og jeg anbefaler den varmt. Jeg har to bekjente som fikk drømmejobben, fordi de brukte metodikken i boken.

Vi vil så gjerne fortelle alt, og da drukner hovedbudskapet! Metaforen forfatteren Andy Bounds bruker er: ”Business people say to much irrelevant stuff. It’s like filling a bucket with jelly, and flinging it at the other person, hoping some of it will stick.» Vi må slutte å kaste gelé på folk, det virker helt mot sin hensikt!

Daglig blir vi tyrannisert med altfor mye irrelevant informasjon. Hvor mange av oss har ikke opplevd å bli utsatt for dårlige firmapresentasjoner eller foredrag hvor vi etter få sekunder forstår at vi nok en gang vil komme til å kjede oss til døde? De flest starter med: ”Vi er representert i 20 land, og har 1.000 ansatte, bla bla bla …» gjesp, hvem bryr seg? Det eneste kunden er opptatt av, er ”What’s in it for me?”, på hvilken måte kan dere hjelpe meg? Hva vil jeg få, helt konkret, hvis jeg inngår en avtale med deg og ditt firma?

Kom frem til poenget raskt, før du mister folks oppmerksomhet.
Tips: Når du skal kommunisere – det være seg skriftlig eller muntlig – spør deg selv og skriv ned:

1. Målet ditt. Hva ønsker jeg å oppnå med dette foredraget, denne mailen eller dette møtet? Vær konkret, skriv én setning.

2. Hovedbudskap. Essensen i det jeg vil formidle, kokt ned til én setning. Sørg for at det er dønn relevant for mottakeren. Du må på forhånd vite hva de er opptatt av og hvilke utfordringer de har, for å kunne gi dem akkurat den verdien de er ute etter. Alt som ikke er relevant, oppleves som støy!

3. Ønsket etterlatt inntrykk. Hva vil du at folk skal tenke, føle og kanskje til og med gjøre?
Har du disse tingene klart for deg, og har skrevet dem ned, er sjansene mye større for at du oppnår det du vil med ditt budskap. Her er et par tilleggstips:

4. ”Keep it simple” og vær konkret. Barber bort alt som ikke er relevant, og bruk eksempler for å illustrere poengene dine. Ofte snakker vi på et altfor abstrakt plan, og lytterne faller av. Legg merke til hva som skjer når du tar et eksempel, da begynner folk å nikke. Nå skjønner de hva du snakker om.

5. ”Facts tell, stories sell”. Formidle i form av historier. Vi liker å bli fortalt historier til og er de gode nok,  så lytter vi, husker dem og gjenforteller dem.

Slutt å kaste gélé! Neste gang du tar ordet, sørg for å være kort, konsis og verd å lytte til.

Gjesteskribent april 2015.
Catherine Lemaréchal – Kommunikasjonsrådgiver og sertifisert NLP coach
www.ticato.no