Merkevaren «deg»

GJEST Catherine Lemaréchal – Enten du skal utvikle selskapets eller din egen personlige merkevare, vil du oppdage at det er mange av de samme mekanismene som gjelder.

Branding eller merkevarebygging handler om VALG, summen av det vi velger å kommunisere til omverden, for at andre skal velge oss. Tenk igjennom hva du vil bli husket for. Det beste er å formidle ditt budskap i form av historier.

Det gjelder å innta en posisjon i folks bevissthet. Da må du være tydelig og skille deg ut, samt oppleves som attraktiv for målgruppen.

Det er forbausende hvor dårlige mange er til å svare på et enkelt spørsmål som: «Hva driver du med?». Det kommer gjerne noe i retning av «Nei, jeg driver med noe IT-greier», uten et snev av stolthet i stemmen og med et kroppsspråk som signaliserer alt annet enn at dette har de lyst til å fortelle om. Det er i realiteten en gyllen anledning til å promotere deg selv. Hvor ofte får vi dette spørsmålet i løpet av et yrkesaktivt liv, som anslås i gjennomsnitt til å vare ca. 10.000 dager? Du får helt sikkert spørsmålet flere tusen ganger. Fortell om deg selv på en så spennende og engasjerende måte at de du snakker med gjerne vil høre mer, og kanskje til og med gjøre business med deg!

Hvordan svarer DU når noen spør?

En kort introduksjon kalles gjerne «Elevator pitch». Tenk deg at du er på Oslo Plaza og skal ta heisen. Inn kommer en potensiell drømmekunde og trykker på 20. etasje. Denne personen er høflig og stiller det magiske spørsmålet og du vet at du har 20 sekunder til å svare på en så glitrende måte at vedkommende ber om visittkortet ditt og sier: «Det var interessant, la oss ta en prat en dag».

Lag deg en god «Elevator pitch» og tren på den til den sitter i ryggraden.
En god elevator pitch er fengende, skaper tillit og gir troverdighet. Mitt stalltips er å fortelle om et prosjekt du jobber med som du synes er spennende. Da kommer ditt naturlige engasjement frem, og du kommuniserer automatisk godt. Ofte blir ting for abstrakte, folk forstår ikke hva du snakker om. Ved å bruke konkrete eksempler vil du oppleve at folk nikker fordi de forstår nå hva du mener, og kanskje kjenner de seg igjen.

Vi liker å bli fortalt historier, og en god historie huskes bedre enn tørre fakta. Er den god nok, så blir den også gjenfortalt og jungeltelegrafen er i gang.

Lykke til!

Har du spørsmål eller kommentarer, er du velkommen til å ta kontakt.
Gjesteskribent august 2015, hentet fra Innsikt nr 24 – 2015:
Catherine Lemaréchal – Kommunikasjonsrådgiver og sertifisert NLP coach
www.ticato.no