Jakten på mening

Hva er din katedral? Hvorfor gjør du det du gjør? Hva bidrar du med til fellesskapet, som du er stolt av og som gjør en forskjell? Les hva Catherine Lemaréchal skriver……

Det var en gang to steinarbeidere på middelalderen. Den ene kom alltid utslitt hjem etter dagens arbeid, mens den andre trallet og sang, og virket svært så fornøyd. De var satt til å gjøre nøyaktig samme jobb.

Da de ble spurt om hva de hadde holdt på med, sa den første: «Jeg har slitt og slept på stein i hele dag».

Den andre svarte: «Jeg bygger en katedral».

Dette har med mening å gjøre, den meningen vi tillegger vårt arbeid. Det å løfte blikket, og se ting i et større perspektiv. Hvorfor går vi på jobb hver dag, utover det å tjene til livets opphold?

Hva er din katedral? Hvorfor gjør du det du gjør? Hva bidrar du med til fellesskapet, som du er stolt av og som gjør en forskjell? Hva er ditt bidrag til at dere når de målene dere har satt dere. Her ligger motivasjon og vilje til innsats, også når det butter og krever noe ekstra av oss. «Go the extra mile, it’s never crowded».

Sterke merkevarer har svaret på hvorfor? De har en visjon som angir retning, verdier som etterleves, tydelige mål som alle kjenner til og lar seg inspirere av, og ikke minst de forteller historier som tydeliggjør hvem de er. De synliggjør hva som er unikt med dem, bygger troverdighet og oppleves som attraktive og relevante.
Simon Sinek har en TED-talk som på glimrende vis illustrerer The Power of WHY. Han bruker Apple som eksempel på et selskap som kommuniserer helt annerledes enn mange andre. Hemmeligheten får du her:
How great leaders inspire people

Kilde: Innsikt nr. 31 2017. Catherine Lemaréchal
www.ticato.no