Relasjoner og nettverk

Catherine Lemaréchal: «Nettverk er alt. Spesielt med min bakgrunn, har jeg all grunn til å si det!» uttalte motstandsmannen Gunnar Sønsteby. I hans tilfelle betød nettverk forskjellen på liv og død. Det er sjelden det er så dramatisk, men i overført betydning så kan det bety do or die for din virksomhet. Hvis dine medarbeidere ikke evner å knytte gode kontakter med kunder, potensielle kunder, medarbeidere og andre viktige relasjoner, så lider bunnlinjen din big time.

Mange nordmenn er uproffe minglere, og ofte keitete når de skal komme i kontakt med og konversere med nye mennesker. Er de på et arrangement, klumper de seg gjerne sammen med dem de kjenner fra før, fordi det føles trygt og godt. Problemet er at de går glipp av mange flotte muligheter. Det er forbausende hvor dårlige mange er til å svare på et enkelt spørsmål som «Hva driver du med?». De begynner gjerne med noe i retning av «Nei… jeg holder på med noe IT-greier», uten et snev av stolthet i stemmen og med et kroppsspråk som signaliserer alt annet enn at dette har jeg lyst til å fortelle om.
Det er i realiteten en gyllen anledning til å promotere deg selv. Hvor ofte får vi dette spørsmålet i løpet av et yrkesaktivt liv, som anslås i gjennomsnitt til å vare ca. 10.000 dager? Kanskje et par ganger om dagen? Det betyr at du har i hvert fall 20.000 anledninger til å fortelle om deg selv på en så spennende og engasjerende måte at de du snakker med gjerne vil høre mer, og kanskje til og med gjøre business med deg! Vi får spørsmålet i middagsselskap om kvelden, eller på sidelinjen på en fotballkamp innimellom heiaropene på våre håpefulle. Rart i grunnen at det er så vanskelig å svare på et enkelt spørsmål om hva du driver med hver dag.
Så, hva svarer du når du har kort tid på deg, kanskje bare noen sekunder i en heis, og vedkommende som spør er en potensiell meget interessant kunde? Det kalles en Elevator pitch, eller heistest.
En god elevator pitch er fengende, skaper tillit og gir troverdighet. Vær bevisst på hva du velger å fortelle, og få frem noe som er unikt ved deg og ditt firma. Mitt stalltips er å fortelle om et prosjekt du jobber med som du synes er spennende. Da kommer ditt naturlige engasjement frem, og du kommuniserer automatisk godt. Ofte blir ting for abstrakte, folk forstår ikke hva du snakker om. Ved å bruke konkrete eksempler vil du oppleve at folk nikker fordi de forstår hva du mener, og kanskje kjenner seg igjen. Tenk dramaturgi, og fortell historier. Vi liker å bli fortalt historier til, og en god historie huskes bedre enn tørre fakta. Er historien god nok, så blir den også gjenfortalt og jungeltelegrafen er i gang. Som Vinca La Fleur, taleskriveren til Bill Clinton, så treffende sa det under et foredrag i Norge for noen år siden: «Facts tell, stories sell».
Hva har dette med nettverksbygging å gjøre? Alt. Det er disse møtene mellom mennesker og den magien vi klarer å få til i interaksjon med andre, som gjør at vi skaper nye forretningsmuligheter.

Så hvordan konkret bygger vi nettverk? Ved å gi. Du får som du sår. Du må være villig til å bringe noe til torgs, til å dele. Vær raus, vis oppmerksomhet, lytt til andre på en måte som gjør at de får lyst til å fortelle mer. Vær åpen og nysgjerrig. Det viktigste tror jeg, er å ha en holdning om at dette er lærerikt og gøy. Den innstillingen vi har til et hvilken som helst prosjekt, avgjør utfallet. Hvis jeg tenker at dette er vanskelig, jeg er ikke god til dette med nettverksbygging, så vil jeg heller ikke lykkes med det. Hjernen vår tar ting bokstavelig, og leverer på bestilling. Det er mer nyttig å tenke at hver gang jeg møter et nytt menneske, så lærer jeg noe. Det er spennende, utviklende, morsomt, og det kan bety nye muligheter for begge parter. Og her er vi inne på kjernepunktet – det må være med et vinn-vinn perspektiv. Jeg spør ofte når jeg møter nye mennesker, la oss ta en kaffe en dag, så kan vi se om vi kan ha glede av å bli bedre kjent. Med et vinn-vinn tankesett i alt du gjør, så blir samarbeid med andre mennesker mer fruktbare og salg rett og slett gøy.
I min verden er ditt nettverk og dine relasjoner, en verdifull skatt og en inspirasjonskilde, en arena hvor vi vil hverandre vel og gjør hverandre gode.
Lykke til med å bygge ditt nettverk!

Catherine Lemaréchal driver egen virksomhet, Ticato AS. Hun er rådgiver og sertifisert NLP coach og jobber innen områdene merkevarebygging, kommunikasjon og tidsmestring. Hun hjelper andre å nå sine drømmer og mål og har to ambisjoner: Det skal gå raskere og være mer lystbetont. Hennes motto er: «Make a difference – help you shine!»

www.ticato.no
Epost: catherine@ticato.no