Er du en god venn?

Ukens gjest: Coach og mentaltrener Kristin Blaker. Hun skriver om trening på å bli en god venn – også med deg selv! Lykke til.

Facebook
Instagram

Det tror jeg nok du er. Mange av oss er det. Vi er opptatt av å ta vare på vennene våre, hjelpe dem, støtte dem, le med dem – og gråte når det trengs. Vi lytter til hva de sier og muntrer dem opp når det er det de trenger.
Hvor god venn er du så med deg selv? Er du støttende? Eller kritisk? Tar du vare på deg selv som du gjør med andre? Har du empati? Eller forlanger du mer av deg selv enn andre? Lytter du til hva du selv trenger innimellom – sånn innerst inne?
Mange av oss er nok dessverre en dårligere venn med seg selv enn med andre. Det er nesten så man skulle tro at de samme reglene ikke gjelder. Når man blir såret og lei seg. Eller når det er greit å si at nok er nok. Vi krever og krever, og mange fordømmer også seg selv for ting de gjør eller ikke gjør; For at man ikke trener nok, spiser sunt nok, er fin nok, morsom nok, god nok mor, datter, kone, venninne… Denne listen kan være lang, ja kjempelang!
Hvis du er i denne kategorien må du slutte med det! Du må slutte å behandle deg selv på denne måten. Det er nemlig ingen som tåler å høre på dette i lengden. Det er slitsomt å aldri nå opp til forventningene enten de kommer fra andre eller oss selv. Noen blir syke av det. Om vi oppfører oss på samme måte overfor andre kalles det for mobbing eller trakassering. Da skjønner du kanskje at dette er alvorlig?

Så hva kan du gjøre isteden? Her får du tre tips av meg:
1. Begynn med å snakke pent og oppmuntrende til deg selv, sånn som til… ja, nettopp! En god venn! Se deg selv i speilet om morgenen og fortell hvor bra det var at du stod opp. Utover dagen kan du gjenta dette og si andre bra ting til deg selv. Etter hvert kan du øke vanskelighetsgraden og si noe om hvor bra det er at nettopp DU skal det du skal den dagen og hvor heldige de rundt deg er som har deg. Tenk på hva du kunne ha sagt til en veldig god venninne og si det samme til deg selv. Gjenta det igjen og igjen.

2. Vis empati med deg selv. Ha forståelse for at du (også) kan bli sliten eller lei deg og finn muligheter for å hente deg inn igjen. Noen ganger kan det være å skaffe deg selv litt alenetid der du kjenner etter hva du innerst inne ønsker deg mer av. Det kan for eksempel være å lese en bok, se en film, være i naturen, trene eller noe helt annet som du liker. Kanskje bare ligge rett ut og slappe av en stund? Øv deg med noe som er lett å få til i starten, så kan du bli mer avansert etter hvert. Husk at det ikke trenger å ta mye tid eller koste mye penger.

3. Slutt med å si burde og skulle! Disse små ordene som mange bruker så ofte, er egentlig store energityver og ikke noe vi sier til venner. Og hvis du sier det til dem; slutt med det også. Det trigger dårlig samvittighet og gjør oss misfornøyde. Hvis det er ting du burde eller skulle gjort mer/mindre av, så stopp opp litt og spør heller deg selv: Skal jeg gjøre det eller skal jeg ikke? Hvis du bestemmer deg for å gjøre det, spør deg selv om når du skal gjøre det, og lag deretter en avtale med deg selv om dette. Den avtalen er det viktig at du overholder. Da vil du oppleve mestring istedenfor dårlig samvittighet, og det er jo veldig mye morsommere!
Lykke til med treningen på å bli en god venn – også med deg selv!

Gjesteskribent: Coach og mentaltrener Kristin Blaker.
positivendring.no