Alle kan bli en Bill Clinton!

Det sies at de som har truffet ham, føler seg som det eneste mennesket i verden. Her presenterer vi Christine Calverts fem tips til hvordan du kan gi et godt førsteinntrykk.

Christine Calvert er kursutvikler og foredragsholder og driver nettstedet Tekstdoktor.no
Da hun tok Mastergrad på BI, Samspill og ledelse, og fordypet seg i noe hun alltid har vært interessert i. Hva kan vi gjøre for å skape et godt førsteinntrykk, både for oss selv og bedriften vi jobber i? 110 forskningsartikler senere er det disse hovedpunktene jeg sitter igjen med.

 1.   Vær bevisst på hvert nye møte
Husk at hvert eneste møte med noen du ikke har truffet før, er en mulighet til å virkelig se ham eller henne. Det smitter over på din bedrifts omdømme også.

2.    Tenk på kroppsspråket ditt
Første gang du møter noen bør du ha et åpent kroppsspråk. Dette vet du sikkert, og selv om det er «så behagelig å ha armene i kors», er det gjort mye forskning på dette området. Smil og ha blikkontakt. Når du viser at du er tilsnakkendes, vil også flere snakke med deg. Visste du forresten at forskning viser at kvinner smiler mer enn menn?

3.    Oppfør deg pent mot dine medmennesker
Er du hyggelig mot folk rundt deg, vil vi andre få et bedre førsteinntrykk. Det er svært lite tiltalende å overse menneskene rundt oss som får hjulene til å gå rundt.

4.    Tenk på om du skaper hindre for kommunikasjonen
Forskning viser at vi liker dem som er lik oss selv. Men hvor like skal vi være?
Da Christine søkte jobb i Det Norske Veritas (nå DNVGL), kjørte hun motorsykkel til første intervju i skinndress og cowboystøvler. Samtlige av de andre kvinnene som hadde søkt, hadde på seg stramme thaisilkedrakter og høye hæler (vi snakker 90-tallet, altså). Det å skille seg ut, men samtidig dele de samme faglige verdiene om kommunikasjon og relasjonsbygging, var det som skulle til for å lande drømmejobben.

5.    Og så slipper vi ikke unna sosiale medier
Tenk på at sosiale medier er det første møtet for mange med deg og/eller bedriften din.

Les gjerne hele saken på Tekstdoktor.no